Εδώ και χρόνια ακούμε για το περιβόητο "κέντρο" , ή αλλιώς τον "ενδιάμεσο χώρο". Η θεωρία είναι ότι ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ προσδιορίζουν τα δύο άκρα στο πολιτικό σκηνικό και όλοι οι υπόλοιποι κομματικοί σχηματισμοί τοποθετούνται κάπου μεταξύ τους. Έτσι έχουν γίνει κατά καιρούς διάφορες προσπάθειες συνένωσης των δυνάμεων αυτών.
Οι προσπάθειες αυτές έχουν αποτύχει για ένα απλούστατο λόγο: η μονοδιάστατη θεώρηση της πολιτικής ιδεολογίας στην Κύπρο είναι υπεραπλουστευμένη. Υπάρχουν δύο κύριοι άξονες ο οποίοι καθορίζουν το πολιτικό στίγμα ενός σχηματισμού: οι θέσεις του στο Κυπριακό και η οικονομική του πολιτική. Στο Κυπριακό υπάρχει κατά 90% σύμπτωση απόψεων ΑΚΕΛ-ΔΗΣΥ από τη μια και ΔΗΚΟ-ΕΔΕΚ (και μερικών άλλων σχηματισμών) από την άλλη. (Υπάρχει και το ΕΥΡΩΚΟ μα δεν καταλαβαίνω τι λέει.)
Στα οικονομικά ζητήματα υπάρχει το ΑΚΕΛ από τη μια και όλοι οι άλλοι σχηματισμοί από την άλλη. Ουσιαστικά όλα τα κόμματα πλην του ΑΚΕΛ υιοθετούν απόψεις παρόμοιες με τα σύγχρονα Ευρωπαϊκά κεντροαριστερά και κεντροδεξιά κόμματα. Ακόμα και το ΑΚΕΛ δεν είναι τόσο ακραίο όσο η ρητορική του, στην πράξη είναι απλώς κάπως πιο αριστερό από τους υπόλοιπους χωρίς να υιοθετεί ακραίες θέσεις. Για παράδειγμα, το ΑΚΕΛ ουδέποτε μίλησε για κρατικοποιήσεις, που είναι παραδοσιακή αριστερή θέση (το γιατί είναι άλλη ιστορία). Στην υποτιθέμενη αντίπερα όχθη ο ΔΗΣΥ ουδέποτε υιοθέτησε φιλελεύθερες θέσεις, αντίθετα έχει και αυτός μια κάπως κρατικίστικη και λαϊκίστικη προσέγγιση στα θέματα οικονομίας. Σε κοινωνικά θέματα δε, όπως αντιμετώπιση των μεταναστών και σχέσεις με την εκκλησία, οι πιο "δεξιές" θέσεις δεν ακούγονται από τον ΔΗΣΥ αλλά από το ΔΗΚΟ.
Για ποιο κέντρο μιλούν τότε; Γιατί να μην μπορούμε κι εμείς να έχουμε ένα σύγχρονο κεντροαριστερό κόμμα όπως έχει όλη η Ευρώπη; Ίσως η κάθοδος του ΑΚΕΛ στις εκλογές να το αναγκάσει επιτέλους να εγκαταλείψει την κομμουνιστική ρητορική και να επανατοποθετηθεί ως ένα σύγχρονο αριστερό κίνημα. Αλλά θα πρέπει ταυτόχρονα να εγκαταλείψει την πολιτική του μίσους εναντίον της "δεξιάς" και να απομονώσει και να αποκαλύψει τους πραγματικούς ακραίους, συντηρητικούς και εθνικιστές που κρύβονται στο ΔΗΚΟ, την ΕΔΕΚ, το ΕΥΡΩΚΟ, και τα υπόλοιπα κόμματα. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να προχωρήσει η πολιτική μας ζωή.
21.8.07
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
12 comments:
Στην Κύπρο το μόνο που αλλάσει όταν μπει νέος πρόεδρος εν ποιός θα φάει... Το πρόβλημα είναι ότι λόγω της "αντίθετης" ιδεολογίας ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ για να φκούν στην εξουσία θέλουν τον "ενδιάμεσο" χώρο και οι δύο... Έτσι αυτοί που η ιδεολογία τους είναι "θέλω την εξουσία να σαστώ" αποτελούν ρυθμιστικό παράγοντα τζαι ττάσει τους τζαι το ΑΚΕΛ τζαι το ΔΗΣΥ για να έχουν το ποσοστό που θέλουν να φκουν. Κάπως έτσι εφκίκε και ο Ττόμης ττου με 10% λαϊκή υποστήριξη... Τωρά εν η ευκαιρία να απομονωθούν και αποδυναμωθούν επιτέλους, αλλά επειδή εν στην Κύπρο που είμαστε... πάλε στην εξουσία θα είναι - είτε άμεσα με τον Τάσσο, είτε έννα τους τάσσουν (pun intended) οι δκυο άλλοι τζαι θα εν σε μια "συγκεβέρνηση"...
«Ποιόν κέντρο ρε; Τούτοι παίζουν δεξιά, έξω δεξιά, τζεί που το έξω δεξιά που έπαιζεν ο Κάντηλος στην Ομόνοια».
Quote from Pikis, όϊ ο σουγλιτζής, ούτε ο δικαστής, ούτε ο καπαρετζής, ο άλλος Pikis
Η ΕΔΕΚ δεν έχει ακροδεξιούς. Εν υπεραπλούστευση να τους βάζεις ούλλους στο ίδιο καζάνι. Αν υποθέσουμε ότι οι άξονες που θέτεις ως προς το τι εστεί αριστερός τζιαι δεξιός στην Κύπρο εν σωστοί, πως ακριβώς κατέλυξες ότι η ΕΔΕΚ έχει ακροδεξιούς;
Ο μόνος τρόπος που μπορώ να το ερμηνεύσω είναι αν θεωρείς ότι ο εθνικισμός μερικών (!!!) στελεχών της ΕΔΕΚ καθιστά ακροδεξιούς. Αλλιώς δεν μπορώ να καταλάβω τον συσχετισμό σου. Ως προς την οικονομική πολιτική, η ΕΔΕΚ ακουλουθεί σοσιαλιστική γραμμή. Στο Κυπριακό ακολουθεί μια διαχρονικά σταθερή πολιτική (που εν πολλοσυμφωνώ) αλλά ακροδεξιούς εν θα τους έλεγα.
"Ξυρίζω τις μασχάλες μου (μερικές φορές)"
Π
Parissia.com
21/08/2007
Παρρησία:
Τούτο εν το σύγχρονο "νίπτω τας χείρας μου;"
Αγαπητέ Γιώργο Ιορδάνου:
Δεν εννοούσα ότι υπάρχουν όλες οι κατηγορίες σε όλα τα κόμματα. Η ΕΔΕΚ δεν έχει ακροδεξιούς αλλά έχει εθνικιστές. Η Κύπρος είναι μια από τις παράξενες περιπτώσεις όπου ο εθνικισμός δεν αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο της (ακρο)δεξιάς. Πρώτος και καλύτερος είναι ο Επίτιμος, αλλά υπάρχουν και άλλα ταλέντα όπως ο Κουταλιανός, του οποίου η πέννα στάζει χολή. Και δυστυχώς είναι αυτή η ομάδα που κάνει κουμάντο σήμερα.
Η ΕΔΕΚ είχε την ευκαιρία την περίοδο 1998-2000 να στείλει τον Επίτιμο σπίτι του, να φέρει τον Κρανιδιώτη στην Κύπρο και να κάνει πραγματική επανάσταση στον τόπο. Δυστυχώς τα μικρά ανθρωπάκια που την αποτελούν δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν τις μωροφιλοδοξίες και τις ανασφάλειες τους. Ήταν μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία για την Κύπρο για την οποία οφείλουν μια απολογία στον Κυπριακό λαό.
Καλά αυτά που λές. Εκεί που δεν τεριάζει είναι με τα 5-6 πρώτα χρόνια διακυβέρνησης του Κληρίδη σε σχέση με το κυπριακό. Πολιτική του ενεργου υφαιστίου, κουρτισμαν των ακραίων εθνικοφρόνων με αποκορύφωμα τα γεγονότα της Δερύνειας, πυραύλοι S300, ενιαίο αμυντικό δόγμα. Κατά τη γνώμη μου ο Κληρίδης έπαιξε με τη φωτιά του εθνικισμού τζαι του εθνικόφρονου "πατριωτισμού" τζαι τελικά έκαψεν τα σιέρκα του, μάλλον έκαψεν ότι έχτισεν στη πολιτικήν του σταδιοδρομία με την απελπιστική του ήττα τον Απρίλλην του 2004. Για μένα αυτό είναι δεξιά πολιτική τζαι όχι πολιτική του κέντρου.
Κάτι που δεν θα συγχωρήσω τους συναγερμικούς τζαι θα συνεχίσω να τους κατατάσσω στους τριτοκοσμικούς δεξιούς είναι ότι όταν ήταν στην εξουσία εμεθύσαν τζαι δεν ελοαρκάζαν κανένα. Εσυνεχίσαν την τριτοκοσμική διακυβέρνησην λοαρκάζοντας το κράτος σαν τταράφιν τους, διορίζοντας αθρώπους μόνον που την παράταξην τους τζαι αποκλείοντας κάθε άξιον αθρωπον που οποιοδήποτε κρατικόν η κοινωνικόν πόστο αν δεν ήταν της δικής τους παράταξης. Νομίζω ότι με 5 χρόνια αντιπολιτευση μπορεί να αλλάξαν από πλευράς εθνικισμού διότι εφάαν τα μούτρα τους, από πλευράς τρόπου διακυβέρνησης δεν έχουν κανένα λόγο να αλλάξουν. Δεξιοί ήταν δεξιοί εμείνασιν. Άυριον αν ιφκεί ο Κκάσουλ θα δείται τζαι θα με αθθυμηθήτε.
Την ευθύνη που το Δησύ κατατάσσεται στη δεξιά δεν πρέπει να την ρίφκουμεν μόνο στην παραξενιά τους ακελικούς που έχουν τους δικούς τους λόγους να συμπεριφέρονται στο Δησύ όπως συμπεριφέρονται. Να τη γυρέψουμε τζαι λλίον στο ποιόν τους για το οποίο καμιάν αυτοκριτικήν δεν ακούσαμεν.
Καλάν, είπεν τους ο Λούλλης, η δεν ξέρω ποιός επικοινωνιολόγος ότι μόνον όποιος παίζει κέντρον κερδίζει, να μεν τρών τζαι όξυπνοι αθρώποι επικοινωνιακά κόνναρα.
Οι αμαρτίες της δεξιάς είναι γνωστές. Την συγκεκριμένη περίοδο στην οποία αναφέρεσαι δεν ήμουν Κύπρο οπότε δεν έχω πλήρη γνώση. Να σου πω δυο πράματα όμως. Κατ' αρχάς, οι εθνικιστές δεν εμφανίστηκαν από πουθενά τον Φεβρουάριο του 1993. Πάντα υπήρχαν, απλώς δεν τους εσήκωνε το κλίμα τη δεκαετία του 80 και ελουφάζαν. Μόνο όταν έβγαιναν εκτός Κύπρου εκδηλώνονταν, π.χ. στην Ελλάδα μέσω του ΔΡΑΣΙΣ-ΚΕΣ. Ο Κληρίδης καλά τους εκράτησε υπό έλεγχο τόσα χρόνια. Μετά όταν εβγήκε πρόεδρος εξαθαρρέψαν και ήταν δύσκολο να τους ελέγχει πλέον. Δεν νομίζω ότι τους ενθάρρυνε, δεν ήταν το στυλ του. Ίσως όμως τους ανέκτηκε περισσότερο από όσο έπρεπε. Και το πιο σημαντικό, δεν εμερίμνησε να υπάρχει διάδοχος κατάσταση της δικής του γραμμής με αποτέλεσμα να αποκτήσουν πολλή δύναμη οι σκληροπυρηνικοί.
Για τους πυραύλους, δόγμα, κ.λπ.: αξίζει τον κόπο να θυμηθούμε την κατάσταση που επικρατούσε τότε. Προχωρούσαμε προς έναρξη διαπραγματεύσεων με την ΕΕ και η Τουρκία απειλούσε ότι θα αντιδράσει δυναμικά. Στην Ελλάδα πρωθυπουργός ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου και Υπουργός Άμυνας ο Γεράσιμος Αρσένης, ο οποίος ήταν της πολύ σκληρής γραμμής. Στο Κυπριακό δεν γινόταν τίποτα, οι Τούρκοι ήταν αμετακίνητοι. Είναι μέσα σε αυτό το κλίμα που πάρθηκαν αυτές οι αποφάσεις. Το πρόβλημα δεν ήταν τόσο πολύ ότι παραγγείλαμε πυραύλους αλλά ότι παραγγείλαμε τους S300 αντί των S200. Τα ραντάρ των S300 έχουν πολύ μεγάλη εμβέλεια και για αυτό αντέδρασαν τόσο πολύ οι Τούρκοι και οι Αμερικάνοι.
Όσον αφορά την εκμετάλλευση της εξουσίας έχεις δίκαιο. Σε αυτό το ζήτημα πραγματικά δεν ξέρω αν έχουμε σωτηρία....
Οι S300 εχαρίσαν στον Κληρίδη τζαι μιαν επανεκλογήν. Μεν τον κάμνεις άγιο τζαι έκαμεν τα θάλασσαν στο ζήτημα τούτο. Εξίχασες τον εθνικιστικόν παροξισμόν με vector τους πυραύλους; Όποιος δεν τους έθελεν ήταν προδότης. Ήταν κάτι σαν τωρά με τα Ναι τζαι τα Όχι. Μόνον που πουπάνω ήταν ο Κληρίδης τζαι όι ο Τάσσος. Τζαι η αυλή της εθναρχίας τότες ήταν με τον Κληρίδην όπως τωρά εν με τον τάσσον. Αθθυμήθου ότι ώς τζαι τον Ιακώβου αναγκάσαν τον να πει ότι αν εκλεγεί εν να φέρει τους πυραύλους ομπρίττερα. Τότες οι Κυπραίοι ενώθαν υπερδύναμη. Σαν τους λιμπούρους που βκάλλουν φτερά. Άστα. Χέστα. Η δεξιά έχει πολλά άπλυτα που όσον τζαι να τα πλύννεις πάλε σκατένα θα είναι.
Οι πύραυλοι έγιναν πρόβλημα όταν λόγω των Τουρκικών απειλών όλοι οι πατριώτες (όχι μόνο του ΔΗΣΥ αλλά και του ΔΗΚΟ, της ΕΔΕΚ, και άλλοι) σήκωσαν παντιέρα και έθελαν πυραύλους και το θέμα ξέφυγε πλέον από τον έλεγχο του Κληρίδη. Βεβαίως όταν ήρθαν οι εκλογές τους χρησιμοποίησε για να επανεκλεγεί. Δεν είχε και επιλογή άλλωστε, θα ήταν πολιτική αυτοκτονία να πει ότι δεν θα τους φέρει. Το ίδιο ισχύει και για τον Ιακώβου βεβαίως. Τι πάει να πει "αναγκάσαν τον"; Με την ίδια λογική που λειτούργησε ο Κληρίδης λειτούργησε κι ο Ιακώβου.
Η πυραυλολογία τότε ήταν παρόμοια με την βετολογία το 2004-2005. Και στις δύο περιπτώσεις είχαμε προέδρους που ήταν αρκετά έξυπνοι ώστε να μην κάμουν καμιά μαλακεία (μπορεί να κατηγορούμε τον ΤΠ για πολλά αλλά σίγουρα ηλίθιος δεν είναι). Η διαφορά είναι ότι το 2004-05 δεν υπήρχαν εκλογές και το θέμα δεν πήρε τόσες διαστάσεις.
Εν πάσει περιπτώσει, οι πύραυλοι έκαμαν τη δουλειά τους. Δημιούργησαν κινητικότητα που μας έφερε το σχέδιο Ανάν. Με τα καλά του και με τα στραβά του.
Θέλεις να πεις ότι τωρά οι Κυπραίοι δεν νιώθουν ότι είναι υπερδύναμη;
@Ιλλανδρος "Εν πάσει περιπτώσει, οι πύραυλοι έκαμαν τη δουλειά τους. Δημιούργησαν κινητικότητα που μας έφερε το σχέδιο Ανάν. Με τα καλά του και με τα στραβά του."
Ακριβώς όπως το λαλείς. Εκάμαν την δουλειάν τους. ΄Οπως το εφέραν το σχέδιον Ανάν επουκουππήσαν το. Ότι έσπειρεν ο Κληρίδης εθέρισεν. Τζαι αν δεν απελευθερωθεί τέλεια τζαι τελεσίδικα η δεξιά που την εθνικοφροσύνη για πιξίδαν, μέραν άσπρην δεν θα δούμεν εις την Κύπρο.
Sto politiko soma, opos kai to anthropino, yparhei dexi kai aristero kolomeri. Ta endiamesa en ehoun ypothesi
Post a Comment